رشد سه‌برابری مسمومیت با قارچ وحشی؛ از خوردن قارچ در طبیعت خودداری کنید زمزمه فروش بیمارستان «مهرگان» مشهد! دود اختلاف مالکیت یک بیمارستان به چشم مردم می‌رود تجاوز ۴ مرد تبعه خارجی به یک نوجوان شانزده‌ساله در تهران ۸ گام کلیدی اقتصادی در شروع زندگی زوج‌های جوان تبِ تراپی | مشاوره رفتن بخشی از سبک زندگی است نه ظرفیتی برای پُز اجتماعی  غفلت از مشاوره آمار بالای غرق‌شدگی در استانی که دریا ندارد! | خراسان رضوی سال گذشته رتبه هفتم میزان غرق‌شدگی کشور را به دست آورد آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد مواد غذایی که هرگز آنها را نباید با معده خالی بخورید با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید، بخوانید چرا دمای روغن زمان سرخ کردن اهمیت دارد؟ چرا باید به قول‌هایی که به فرزندتان می‌دهید عمل کنید؟ ۵ ماده غذایی که مصرف منظم آنها به افزایش هوش کمک می‌کند ویزیت‌های نجومی روانشناسان | از ۳۵۰ هزارتومان تا ۲ میلیون تومان! کلاس‌های دانشگاه‌ها تعطیل شدند (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پرشدگی کامل ۱۱ سد کشور در پی بارش‌های بهاره + جدول
سرخط خبرها

درباره غیر‌قانونی بودن تغییر در وضعیت وسیله نقلیه| تخلف تغییر!

  • کد خبر: ۱۹۶۹۰۶
  • ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۴
درباره غیر‌قانونی بودن تغییر در وضعیت وسیله نقلیه| تخلف تغییر!
تغییر در وضعیت وسیله نقلیه که خودرو را از حالت استاندارد خارج می‌کند، غیر قانونی می باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، از نظر خودش و البته چند نفر از دوستانش که چشم می‌کشند آخر هفته شود تا سوار ماشین به اصطلاح خفنشان شوند، خیلی هیجان‌انگیز است که دستی به سر و روی یک پاترول چهاردر ۲۶ سال پیش کشیده‌اند و به اصطلاح خودشان چخ‌چخی‌اش کرده‌اند تا با آن پیستی بروند و هیجاناتشان را آنجا به نمایش بگذارند.

البته از این مدل ماشین‌ها در سطح شهر کم نیست. عبور و مرور خودرو‌های کلاسیک و آنتیک مثل بنز، کادیلاک، بیوک و فولوکس‌های قورباغه‌ای در کنار خودرو‌های غول‌پیکر آفرودی مثل بلیزر، انواع تویوتا، پاترول و... را حتما در زمانی که پشت ترافیک گیر افتاده‌اید دیده‌اید، اما این پایان ماجرا نیست.

به گفته سرهنگ علیرضا رحیمی، رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان یکی از علاقه‌مندی‌های آدم‌های به‌ظاهر ماشین باز، تغییر در وضعیت خودرو است که نه‌تن‌ها به لحاظ قانونی ایراد دارد بلکه دست‌کاری و تغییر در ظاهر خودرو باعث برهم خوردن استاندارد وسیله نقلیه می‌شود.

تغییر‌های غیرقانونی

هرگونه تغییر در وضعیت خودرو از جمله افزایش یا کاهش ارتفاع باعث برهم خوردن حالت آیرودینامیک وسیله نقلیه می‌شود و آن را از حالت استاندارد خارج می‌کند. این‌گونه می‌شود که در مواقع توقف و تغییر مسیر به طرفین، علاوه بر سیستم تعلیق خودرو، سیستم ترمز به‌خوبی عمل نمی‌کند و باعث بروز تصادف می‌شود. جدا از اعمال قانون، خودرو در این وضعیت به پارکینگ منتقل می‌شود و بعد از بازگشت به وضعیت قبل اجازه تردد دارد.

کد جریمه:۲۰۲۲
عنوان تخلف:مغایرت مشخصات فنی با کارت شناسایی وسیله نقلیه
مبلغ جریمه: ۵۳۰۰۰ تومان
آمار اعمال قانون هشت‌ماهه امسال مشهد: ۸۹۴ مورد

کد جریمه:۲۰۳۶
عنوان تخلف: استفاده از نورافکن یا چراغ دارای نور خیره‌کننده، چراغ‌های الوان، اضافی داشتن نور سفید در عقب و نور قرمز در جلو وسیله نقلیه
مبلغ جریمه: ۵۳۰۰۰ تومان
آمار اعمال قانون هشت‌ماهه امسال مشهد: ۷۹۹۲ مورد

کد جریمه:۲۱۱۴
عنوان تخلف: استفاده از شیشه‌دودی به نحوی که راننده و سرنشین قابل تشخیص نباشند
مبلغ جریمه: ۵۳۰۰۰ تومان
آمار اعمال قانون هشت‌ماهه امسال مشهد: ۴۲۰۰۰ مورد

درباره غیر‌قانونی بودن تغییر در وضعیت وسیله نقلیه| تخلف تغییر!

چراغ‌های ممنوعه

افرادی که از چراغ‌های رنگی یا نور زنون نیز استفاده می‌کنند، وسیله نقلیه‌شان علاوه بر جریمه، توقیف می‌شود و باید برای ترخیص به حالت استاندارد در‌بیاید، زیرا استفاده از این نوع چراغ‌ها و نور‌ها باعث آزار و اذیت دیگر کاربران ترافیکی به ویژه آن‌هایی که از عینک استفاده می‌کنند و آن دسته افراد که مشکل بینایی در شب دارند می‌شود. همچنین باعث خیره شدن چشم عابر پیاده و اختلال در بینایی او می‌شود.

شیشه دودی؛ کلاً ممنوع!

خیلی‌ها بر این باورند که شیشه‌های دودی با درصد پایین مشمول اعمال قانون نمی‌شود. در حالی که این تصور کاملا اشتباه است. نصب هر‌گونه برچسب بر شیشه و بدنه وسیله نقلیه خلاف قانون است. البته خودرو‌هایی که از کارخانه شیشه‌رنگی دارند از این قاعده مستثنی هستند.

کارشناسی‌های ترافیکی بعد از تصادفات به این نکته اشاره کرده است که افرادی که شیشه‌های خودروشان را دودی می‌کنند در مواقع تاریکی یا برودت هوا به عنوان نمونه بارندگی برای دید مناسب به مشکل می‌خورند. زیرا راننده با نداشتن دید کافی و مناسب به محیط اطراف خود اشراف ندارد و باعث بروز تصادفات احتمالی می‌شود. برابر قانون این افراد بعد از اعمال قانون باید به کندن برچسب‌ها اقدام کنند.

شرایط تغییر رنگ

تغییر رنگ خودرو‌ها با تأییدیه پلیس راهور امکان پذیر است. البته قبل از آنکه دست‌به‌کار شوید و رنگ مورد علاقه تان را روی خودرو بپاشید باید در مراکز تعویض پلاک پلیس راهور درخواستتان را ثبت کنید و بعد از صدور مجوز تغییر رنگ اقدامات لازم را انجام دهید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که تغییر رنگ شرایطی دارد که به این شرح است:

  • وانت‌ها تا زیر ۱۵‌سال
  • سواری تا زیر ۲۵ سال

قانون چه می‌گوید؟

برابر بند ۹۴ ماده یک آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی هر نوع نقصان یا تغییر در وضعیت ظاهری و فنی وسیله نقلیه که موجب کاهش ضریب ایمنی در رانندگی یا افزایش بیش از حد مجاز گاز‌های آلاینده هوا یا آلودگی بیش از حد مجاز صدا شود ممنوع است.

در بازسازی، سلیقه جایگاهی ندارد

«پدر اتومبیل کلاسیک ایران» است. پشت این عنوانِ هاشم نساج کریمی بیش از پنجاه سال تجربه در حوزه اتومبیل‌های قدیمی و کلاسیک، خاک خورده است. از تغییر وضعیت سلیقه‌ای خودرو‌های کلاسیک و قدیمی گلایه‌مند است.

از اصول بازسازی خودرو‌های کلاسیک و قدیمی می‌پرسیم که در جواب می‌گوید: تعمیرات در خودرو‌های جدید و بازسازی ماشین‌های کلاسیک و قدیمی باید به گونه‌ای صورت گیرد که وسیله نقلیه به صورت اولیه خود در بیاید.
او می‌گوید: «در بازسازی خودرو‌های کلاسیک سلیقه جایگاهی ندارد. به عنوان نمونه نمی‌توان پروژکتور جدید را روی اتومبیل دهه ۴۰ نصب کرد یا چراغ خطر اتومبیل قدیمی را بنا به میل و سلیقه خود تغییر داد.

یک معضلی که این روز‌ها شاهد آن هستیم این است که بسیاری از علاقه‌مندان خودرو‌های کلاسیک، ظاهر خودروشان را کاملا غیر اصولی بازسازی می‌کنند. به عنوان نمونه ارتفاع پیکان ارزشمند مدل قدیمی را کم می‌کنند در حدی که حالت خزنده پیدا می‌کند، همچنین خودرو چهار‌در را دو‌در می‌کنند یا سقف را حذف و به حالت کروک در می‌آورند.

در حالی که این تغییرات علاوه بر اصالت، استحکام و استاندارد خودرو را زیر سؤال می‌برد. این موضوع را نیز از یاد نبریم که طراحی اصلی وسایل نقلیه که از سوی کمپانی صورت گرفته کاملا اصولی و بر پایه استاندارد‌ها می‌باشد. با تغییر غیر‌اصولی در ظاهر خودرو‌های کلاسیک مثل رینگ‌های پهن و خشن امروزی، اگزوز و فنر‌های غیر‌فابریک که رابطه‌ای با اصالت خودرو ندارد باعث کاسته شدن ارزش مادی خودرو تا یک سوم می‌شود.

متأسفانه در کشورمان به علت اطلاع نداشتن از هویت و ارزش خودرو‌های قدیمی بسیاری از این گروه خودرو‌ها اوراق شده‌اند و از چند ده هزار خودرویی که در این شهر بوده است شاید چهارصد خودرو با حفظ اصالت موجود باشند.
۱۰‌سال پیش که موزه تهران را درست کردیم خیلی تلاش کردم مشابه این اتفاق در مشهد رقم بخورد. هیچ دستگاهی پای کار نیامد و استقبالی صورت نگرفت. در حالی که اگر عملی می‌شد منبع درآمد‌زای خوبی به حساب می‌آمد.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->